
- Details
- Geschreven door: Lisanne
Voor mijn 24-uurs recordpoging gebruik ik een heel specifieke eenwieler: een 36 inch eenwieler. Dat betekent dat het wiel bijna een meter in doorsnee is – een flink stuk groter dan het 28 inch wiel van een gewone fiets. Daardoor zit ik ook hoger, en vang ik dus meer wind. Om dat een beetje te compenseren, heb ik een ligstuurtje op mijn eenwieler gemonteerd. Niet om mee te sturen – dat doe ik met mijn benen en heupen – maar om iets minder rechtop te zitten. Dat scheelt luchtweerstand én geeft extra comfort.
Want comfortabel wordt het niet. Zadelpijn is onvermijdelijk bij zo’n lange rit. Met een goede fietsbroek met zeem, en door af en toe iets te gaan staan tijdens het rijden, probeer ik de druk op mijn zitvlak te verlichten. Ook het ligstuurtje helpt: daardoor leun ik niet alleen op mijn zadel, maar ook een beetje op mijn armen.
Waarom dat grote wiel? Omdat ik geen versnellingen heb. Mijn eenwieler rijdt “1 op 1”: elke trap is direct een draai van het wiel. Hoe groter het wiel, hoe sneller je kunt. Versnellingssystemen bestaan wel voor eenwielers, maar ik kies bewust voor deze pure vorm. Een versnellingsas is zwaar, duur, en moeilijker om op te rijden – zeker als je dat 24 uur lang moet volhouden.
Het besturen van zo'n grote eenwieler is ook een hele uitdaging. Ik gebruik hele korte cranks van 100 mm – dat zijn de verbindingsstukken tussen de as en de pedalen. Hoe korter, hoe minder hefboom je hebt om te sturen of te corrigeren, maar je kunt er wel efficiënter en sneller mee rijden. Het vraagt dus om een goede balans tussen controle en snelheid.
En dat brengt me bij misschien wel het meest unieke aspect van eenwieleren: ik moet blijven trappen. Altijd. Er is geen freewheel, zoals bij een gewone fiets. Als ik stop met trappen, stopt het wiel. En ik kan er ook achteruit mee rijden. Maar dat betekent ook dat ik constant moet corrigeren om in balans te blijven. Dat gaat grotendeels automatisch – reflexen waar ik jarenlang op getraind heb – maar het kost wél energie. En die energie slinkt langzaam maar zeker. Naarmate de uren verstrijken, wordt het steeds moeilijker om geconcentreerd te blijven. Zeker 's nachts, zonder slaap, in het donker. Mijn reflexen worden trager, mijn lijf wordt moe, mijn hoofd wil rust. Richting het einde zal het echt zwaar worden – mentaal én fysiek. De kans dat ik val wordt steeds groter. Daarom moet ik niet alleen goed getraind zijn, maar vooral ook sterk in mijn hoofd. Want de laatste uren worden misschien wel het spannendst.
Mijn eenwieler is van aluminium: licht, sterk en bestand tegen een stootje als ik val. Hij weegt 7,5 kg. Ik heb hem helemaal aangepast aan mijn eigen voorkeuren. Als je 24 uur lang op één wiel gaat rijden, moet alles kloppen: de afstelling, het comfort, de techniek. Het is een simpele machine, maar tegelijk ontzettend intensief om op te rijden. En juist dat maakt het voor mij zo mooi: puur, krachtig, en volledig afhankelijk van jezelf.

- Details
- Geschreven door: Lisanne
Afgelopen week heb ik een 12-uurs training gedaan als voorbereiding op mijn 24-uurs recordpoging. Dit was een test om uit te proberen hoe het gaat met eten en drinken onderweg, hoeveel pauze ik nodig heb en hoe ik reageer op zo’n lange duurinspanning.
Ik begon vroeg in de ochtend om 05:00 uur. Het was maar één graad boven nul - erg koud dus. Toch startte ik goed en kon ik de eerste uren een mooi tempo aanhouden van boven de 22 km/u. Ik had de tijd opgedeeld in blokken van drie uur. Na elk blok vulde ik mijn eten en drinken bij, dat ik in de zakken van mijn wielerjas en aan mijn eenwieler bewaarde. Ik at al rijdend, zodat ik geen tijd verloor.
Na ongeveer 100 kilometer begon de wind steeds harder te waaien. Twee keer werd ik bijna van mijn eenwieler geblazen. Op een eenwieler moet je bij wind constant corrigeren om recht te blijven zitten, en dat kost veel extra energie. Mijn tempo zakte daardoor wat in en ik begon vermoeid te raken. Gelukkig kon ik toch een regelmatig ritme vasthouden en positief blijven denken.
Na 12 uur stond de teller op 243 kilometer, waarvan ik 11,5 uur daadwerkelijk heb gefietst. Het was zwaar, maar ik heb er ook van genoten. Het was heel leerzaam en ik ben blij met het resultaat — goed voor het vertrouwen richting de 24-uurs poging in juni.

- Details
- Geschreven door: Lisanne
Hier lees je alles over de voorbereiding op de 24 uurs recordpoging van Lisanne. In aanloop naar deze recordpoging verschijnen er regelmatig updates: van trainingen en materiaalkeuzes tot tactiek en wat er verder allemaal komt kijken bij 24 uur fietsen op één wiel. Tijdens de recordpoging op 20 en 21 juni verschijnen er ook live updates op deze blog, zodat je het avontuur op de voet kunt volgen.
Klik op deze link om de poster te bekijken. Delen mag!